Roos logo

Privacybeleid van Roos

Roos vindt jouw privacy misschien wel belangrijker dan jijzelf. Als je met de Roos app een overzicht maakt van je terugkerende maandelijkse uitgaven of een product besteld staat Roos er voor in dat je gegevens zorgvuldig behandeld en verwerkt worden. Zo blijven je gegevens van jou alleen en krijgt niemand krijgt er toegang toe.

Roos (Hello Labs BV, KvK: 60964030, gevestigd te Amsterdam) houdt zich aan de eisen van Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en belooft jouw gegevens helemaal privé te houden. Roos is aangemeld bij Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onder nummer: m00005392

Het privacybeleid is het laatst aangepast op 20 mei 2019.

Hieronder kun je lezen hoe je persoonlijke informatie bij gebruik van de website en diensten van Roos wordt behandeld. Bij het gebruik van Roos -of gerelateerde diensten- word je geacht om van dit privacybeleid te hebben kennisgenomen.

Heb je vragen over wat we precies van jou bijhouden, neem dan contact op met Roos op service@halloroos.nl.

Bescherming persoonsgegevens

Roos wil absoluut niet dat onbevoegden toegang krijgen tot jouw persoonsgegevens. Om dat te vermijden gebruikt ze geavanceerde veiligheidssystemen en technologie. Wanneer je de website bezoekt, wordt meteen een beveiligde internetverbinding geactiveerd.

Dat gaat zo: via SSL (Secure Socket Layer) worden je gegevens versleuteld over het internet verstuurd. Daarvoor heb je geen speciale software nodig, dat gebeurt automatisch.

SSL? Dat is een veilige verbinding die je herkent aan een icoontje van een groen slotje, dat onder in je browser te zien is.

[ image toevoegen ]

Wanneer Roos je gegevens aan een externe partij doorgeeft – zoals de door jou gekozen aanbieder – dan eist ze dat die jouw gegevens met evenveel zorgvuldigheid behandelt als zijzelf.

Mocht je toch het gevoel hebben dat dit niet gebeurt, dan hoort de klantenservice van Roos dat graag! Mail je opmerkingen naar service@halloroos.nl.

Persoonlijke gegevens

Roos is de slimme assistent voor je persoonlijke financiën. Roos helpt je grip te houden op je terugkerende maandelijkse uitgaven zodat jij dat niet hoeft te doen.

Eén veilige plek voor al je contracten en abonnementen. Roos stuurt je een seintje als je in actie moet komen en het beter kan. Kan het beter, dan regelt Roos ’t voor je.

Roos vraagt je de volgende gegevens om een overzicht te maken van je contracten en abonnementen, je huidige aanbod te checken en een beter aanbod te bieden. Ben je enthousiast over het nieuwe aanbod en wil je verlengen, overstappen of opzeggen dan helpt Roos je daarbij. Om je goed van dienst te zijn willen we ook graag meer weten over je situatie en voorkeuren om het aanbod zo goed mogelijk bij jou te laten aansluiten. Afhankelijk van het type contract of abonnement kunnen wij de volgende persoonsgegevens van jou verwerken:

  • Naam
  • Geslacht
  • NAW-gegevens
  • Geboortedatum of leeftijd
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • IBAN
  • Type contracten en abonnementen en aanbieders die je een dienst biedt
  • Maandelijkse kosten van je abonnementen en contracten
  • Einddatum van je abonnementen en contracten
  • Samenstelling van je huishouden
  • Opbouw van je woning
  • Gegevens over je energieverbruik
  • Kenteken van je auto
  • Aantal kilometers en schadevrije jaren
  • BSN-nummer
  • Meten van IP-adres, cookies en gebruik van onze dienst en sites

Als je op Roos een overzicht aan hebt gemaakt van je contracten of een aanvraag hebt gedaan voegen wij je toe op onze klantenlijst zodat we je relevante en persoonlijke berichten kunnen sturen over jouw situatie en voorkeuren. Je kan op elk moment je voorkeuren hiervoor wijzigen of helemaal afmelden voor deze berichten.

In overeenstemming met regelgeving en gedragscodes

Je persoonsgegevens worden door Roos en haar partners (verzekeringen, telecom en energie) verwerkt in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van de Autoriteit Persoonsgegevens en met de ‘Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen’. Deze gedragscode is speciaal geschreven voor banken en verzekeraars, deze kan je vinden op verzekeraars.nl.

Waarvoor worden jouw gegevens gebruikt?

Onze ambitie is om je op een makkelijke manier te ontzorgen met je terugkerende maandelijkse uitgaven. Dit doen we op basis van de door jou gedeelde gegevens en je gebruik van Roos. Hieronder leggen we graag uit wat de stappen hierin zijn.

Contract invoeren

Voor het aanmaken van een contract vragen wij in eerste instantie alleen het product en de aanbieder daarvan. Zo kan je snel een eerste overzicht maken. Je kan op een later moment het ingevoerde contract aanvullen met jouw gegevens, maandelijkse kosten en natuurlijk de einddatum van het contract.

Aanmelden als gebruiker

Heb je je contracten ingevuld, dan sturen wij je een seintje voor meer informatie of als je in actie moet komen. De reminders sturen wij graag naar je e-mailadres, daarom vragen wij deze bij je aanmelding. Om je snel te kunnen helpen met Roos vragen wij bij je eerste gebruik je naam, geslacht, gezinsopbouw en postcode (om je adres te bepalen).

Inloggen bij Roos

Vind jij het, net zoals ons, ook zo lastig al die verschillende wachtwoorden te onthouden? Daar hebben we iets op bedacht. Roos maakt geen gebruik van wachtwoorden, maar een inlog link. Deze link wordt naar je e-mailadres verstuurd en inloggen door erop te klikken. Deze unieke link is maar één keer te gebruiken en is een uur geldig. Daarna moet je weer een nieuwe link aanvragen.

Je kan Roos 30 dagen blijven gebruiken zonder in te loggen. Bij elk gebruik wordt deze periode weer met 30 dagen verlengd. Bij een aanvraag vragen we je opnieuw te bevestigen dat jij ook echt jij bent.

De beste deals voor jouw situatie en voorkeuren

In de e-mail die je krijgt wanneer je contract gaat verlopen, krijg je ook meteen persoonlijk advies. Roos heeft gecheckt of je wel nog goed zit bij je huidige aanbieder, en laat je weten of je beter kan overstappen, verlengen met een betere deal of gewoon blijven waar je zit. Om dat uit te kunnen zoeken en het advies zo persoonlijk en correct mogelijk te maken, worden gegevens over je huidige situatie gevraagd, zoals bv. je postcode en het energieverbruik in je huishouden. In het geval van een mobiel abonnement stelt Roos andere vragen, bv. over je huidige en gewenste aantal belminuten, databundel of sms’jes, en voorkeur voor een bepaald merk. Bij elk type contract krijg je andere, relevante vragen. Zo kan Roos je het beste advies garanderen.

Inzicht

Na het opzetten van een overzicht van terugkerende maandelijkse uitgaven vragen willen we graag een beter beeld krijgen van je huidige contracten, voorkeuren of situatie. Op basis hiervan sturen we je persoonlijke seintjes over wijzigingen van jouw product en als je in actie moet komen de beste opties voor jouw situatie en voorkeuren. Je kan binnen de Roos app zelf je voorkeuren aangeven voor deze berichten of je direct afmelden voor deze e-mails.

Een bestelling plaatsen

Wil je overstappen of je contract verlengen via Roos? Roos zorgt voor de afhandeling van je aanvraag. Naast je persoonlijke gegevens, adres- en betaalgegevens is er soms extra informatie nodig om je aanvraag af te handelen. Roos werkt namelijk samen met externe partijen zoals de aanbieders en partners. Ze geeft aan hen alleen die informatie door die nodig voor de aanvraag. Al haar partners zijn gebonden aan dezelfde omgang met je gegevens als Roos.

Klantenservice

Onze service medewerkers staan altijd voor je klaar om je te helpen met het opzetten van een overzicht, ondersteuning bij het maken van de beste keuze voor jouw situatie en status van je aanvraag. Je kan met Roos in contact komen via e-mail, contact formulier op de site, telefonisch of WhatsApp en wij nemen contact met je op. We bewaren alle informatie over ons contact om je te helpen en zeker te weten dat we je goed geholpen hebben. Deze informatie bewaren we om je ook met andere vragen in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn.

Nieuwsbrieven

Roos stuurt je, als je dat wenst, graag een nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van slimme tips, relevante ontwikkelingen op de markt, aantrekkelijke acties en aanbiedingen, en nieuws over Roos. Dat zijn nieuwsbrieven die Roos afstemt op jouw persoonlijke situatie.

Reviews

Roos is dol op reviews. Ervaringen van anderen helpen je betere beslissingen te maken! Wil je die ene aanbieder reviewen? Dan kan dat met of zonder je naam. In de Roos app vind je al je reviews terug.

Winacties

Als je meedoet aan een winactie of prijsvraag, dan vraagt Roos je naam en e-mailadres. Die heeft ze nodig om de winnaar bekend te maken. Daarnaast wil ze ook graag weten wie er meedoet.

Verbetering van diensten

Roos werkt er hard aan om elke dag een beetje beter te worden. Dat doet ze door te meten hoe de website wordt gebruikt. Daarnaast vraagt ze of je wilt meedoen aan een klant- of marktonderzoek. Dat is uiteraard geheel vrijblijvend. Als Roos voor dat onderzoek samenwerkt met een andere partij, behandelt ook die jouw e-mailadres volgens Roos haar beleid, met respect voor jouw privacy. Na het onderzoek wordt je e-mailadres verwijderd.

Social media

Op Roos haar blog kun je artikelen leuk vinden of delen op Facebook en Twitter. Die actie verschijnt dan op je social media-account. Roos heeft geen toegang tot jouw account. Stel je Roos een vraag via social media, dan bewaart ze je bericht en accountnaam, zodat ze op jouw bericht kan reageren en om je in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn.

Fraudebestrijding

Wij proberen bij het gebruik maken en afsluiten van producten fraude tegen te gaan. Dat is in jouw en ons belang. Een voorbeeld is dat we bij een vermoeden van fraude aangifte doen. De overdracht van deze gegevens gebeurd met de grootste zorg voor jouw privacy.

Wettelijke bepalingen

Steeds vaker stelt de overheid wettelijke bepalingen op waar wij ons aan moeten houden. Dat geldt dus ook voor Roos.

Bijzondere gegevens

Voor financiële dienstverlening zijn er specifieke gegevens van je nodig, bijvoorbeeld of je een strafrechtelijk verleden hebt. Als we dit aan je vragen gaat het over strafrechtelijke gegevens voor de aanvraag van een financiële dienst en gaat het over de afgelopen 8 jaar.

Cookies

Roos maakt gebruik van cookies. Wil je hier meer over weten, lees dan ons cookiebeleid.

Bewaartermijn

Om je de beste service te kunnen verlenen via Roos of onze service medewerkers bewaren we je gegevens zolang we die nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan de tijd nodig om de dienst te leveren die je van Roos vraagt, zolang je een klacht of rechtszaak daarover kunt indienen en als het moet van de wet. Na afloop hiervan zullen we je gegevens verwijderen of anonimiseren. Bij het anonimiseren verwijderen wij alle gegevens die naar jou verwijzen en kunnen de gegevens niet meer aan jou gekoppeld worden. De geanonimiseerde gegevens gebruiken wij voor (markt) onderzoek, het ontwikkelen van nieuwe producten of verbetering aan de Roos app.

Beveiliging

Voor financiële dienstverlening zijn er specifieke gegevens van je nodig, bijvoorbeeld of Je mag van Roos verwachten dat je gegevens bij ons goed beveiligd zijn volgens de laatste standaarden en ervaringen. Toegang tot je gegevens is beperkte tot medewerkers van Roos, partners die diensten leveren om de diensten van Roos mogelijk te maken en aanbieders. Medewerkers van Roos hebben duidelijke instructies gekregen over hoe zij met jouw gevens om moeten gaan.

Heb je een (beveiligings-)probleem gevonden? Je kan dat ons melden op security@halloroos.nl.

Wat doet Roos niet met je gegevens

Roos verstrekt of verkoopt je gegevens niet aan derden anders dan in de bovenstaande situaties. Je gegevens worden alleen gebruikt om te zorgen dat je overzicht contracten en abonnementen compleet te krijgen, persoonlijk advies te bieden, je te ondersteunen met slimme en relevante seintjes en het gekozen product kan afsluiten.

Inzage en correctie van je gegevens

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft je de mogelijkheid om Roos te vragen welke gegevens van jou door ons worden verwerkt. Jouw rechten zijn:

  • Jouw rechten zijn ook in de wet geregeld. Je mag ons het volgende vragen
  • Jouw gegevens bij ons opvragen en wat we daarmee doen.
  • Jouw gegevens laten wijzigen als die onjuist zijn
  • Jouw gegevens laten verwijderen. Het kan ook voorkomen dat wij gegevens niet kunnen verwijderen omdat Roos je gegevens nog nodig heeft of we dit vanwege de wet moeten. Dit is het recht om vergeten te worden.
  • Bezwaar maken tegen bepaald gebruik van jouw gegevens. Je kan altijd in de Roos app je voorkeuren aangeven of je bijvoorbeeld zelf afmelden voor onze e-mails. Je kan ook altijd contact opnemen met service@halloroos.nl. Geef altijd even aan waarom je bezwaar maakt, zodat we dit kunnen beoordelen.
  • Je toestemming intrekken. Vanaf dat moment gebruiken we je gegevens niet meer.
  • Je gegevens overdragen aan een andere partij of aan jezelf.
  • Het gebruik van gegevens tijdelijk beperken.

Wil je van de bovenstaande rechten gebruik maken? Stuur je verzoek per e-mail naar service@halloroos.nl. Stuur daarbij een kopie van je paspoort of ID-kaart. We verzoeken je je Burgerservicenummer (BSN) en pasfoto onleesbaar te maken. Als we hebben kunnen vaststellen dat jij de juiste persoon ook bent verwijderen we de kopie van je paspoort of ID-kaart. Na ontvangt van je bericht krijg je binnen vier weten van ons een reactie

Klacht indienen

Ben je van mening dat wij je niet op de juiste manier helpen, dan heb je het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het privacybeleid van Roos? Roos kun je bereiken via e-mail: service@halloroos.nl.

Ons adres is: Roos
Herengracht 504
1017 CB Amsterdam

Wijzigingen van privacybeleid

Roos behoudt het recht om wijzigingen aan te brengen in het privacybeleid in verband met nieuwe ontwikkelingen. De meeste recente versie kan je altijd vinden op de website van Roos. Het privacybeleid is voor het laatst gewijzigd op 20 mei 2019.