Mobiel
4 min leestijd

Evolutie van de mobiele telefoon: van Snake naar apps

Een antwoordapparaat is toch prima?

Sinds begin jaren negentig, met de start van het gsm-netwerk, is het aantal personen met een mobiele telefoon explosief gestegen. Het ging zo ver dat het nu bijna onbedenkelijk is om met iemand af te spreken op een drukke plek zonder de hulp van een mobieltje.
Niet iedereen zag direct de handigheid van de mobiele telefoon.

Met of zonder klep?

Rond het jaar 2001 kon je toch moeilijk meer om de mobiele telefoon heen. De o zo bekende Nokia 3310 kwam in het jaar 2000 uit en ging in totaal 126 miljoen keer over de toonbank. Hiermee is de 3310 één van de populairste telefoons aller tijden. Een telefoon kon in die tijd alleen maar gebruikt worden om te sms’en en natuurlijk telefoneren. Het kiezen voor een bepaalde telefoon gebeurde toen eigenlijk alleen op basis van uiterlijke verschijnselen zoals de zichtbaarheid van de antenne, en klep of geen klep.

Nokia – Connecting people

Het is moeilijk om iemand te vinden die ouder is dan 25, bij wie het merk Nokia geen nostalgische gevoelens oproept. Het woord gsm liep toen bijna synchroon met Nokia. Met zijn onverwoestbare kwaliteit was deze oerdegelijke telefoon van de Finse fabrikant zo’n 15 jaar geleden koploper op de gsm-markt. De Nokia 3310 was een regelrechte hit, ook door het zeer verslavende spelletje Snake en de functie om zelf ringtones te maken. Toen in 2007 de eerste smartphones van Apple en Samsung op de markt kwamen, ging het bergafwaarts met Nokia.
Het smartphone-aandeel van Nokia bereikte in 2012 een dieptepunt van ongeveer 3 procent. In 5 jaar tijd verloor Nokia de positie van absolute marktleider naar weinigzeggend bedrijf. In september 2013 nam Microsoft de mobiele tak van het bedrijf over. Nokia werkt op dit moment alleen nog verder op het gebied van netwerkinfrastructuur (5G), navigatiediensten en de ontwikkeling van nieuwe technologieën.

Microsoft kwam dit jaar met een de Nokia 130 op de markt voor een spotprijs van 19 euro. Dit toestel (zonder camera) doet erg denken aan de onverwoestbare modellen uit de jaren rondom 2005. Een solide telefoon met mp3-speler, video-ondersteuning, radio en een zaklamp (ledverlichting aan de achterzijde). Met een volle accu (1020 mAh) kun je 16 uur film kijken of 48 uur muziek luisteren, en met diezelfde volle accu kan de Nokia 130 meer dan een maand (36 dagen) stand-by blijven. Het toestel heeft geen internetverbinding en is speciaal ontwikkeld voor landen waar mobiele telefoons nog steeds aan lage prijzen worden verkocht. Het toestel is nog niet in Nederland verkrijgbaar.

Motorola – Hello Moto!

De allereerste mobiele telefoon in de wereld was de DynaTAC 8000X van Motorola. Die woog bijna een kilo! Tegenwoordig weegt een mobiele telefoon gelukkig wat minder: rond de 100 gram. Later werd Motorola bekend om het platte design van de populaire RAZR-lijn en de hysterische ringtones. Natuurlijk was de begroeting ‘Hello Moto’ episch. Dit alles zorgde er mede voor dat de totale verkoop van de Motorola lijn meer dan 110 miljoen stuks bedroeg. Hiermee was Motorola na Nokia de tweede belangrijke speler in de markt van mobiele communicatie.

Ook Motorola zag de omzet vanaf 2009 dalen en begon net als Nokia zware verliezen te lijden. Op 15 augustus 2011 is de mobiele telefoontoestellen tak van Motorola, Motorola Mobility, voor $ 12,5 miljard overgenomen door Google Inc. In 2014 verkocht Google de telefoondivisie door aan Lenovo, maar het behield zelf een deel van de patenten.
Nu is Motorola weer terug in Nederland met de Motorola Moto X. Met het al eerder uitgeven Moto G, probeert het bedrijf zijn positie terug te winnen in de markt van smartphones.
Ook werkt Motorola mee aan zeer ambitieuze projecten zoals Project Ara. Hier wordt in een open source omgeving gebouwd aan een telefoon met losse componenten. Dit idee, Phonebloks, is van de Nederlander Dave Hakkens. Zijn doel is om het elektronische afval terug te dringen, door stukke telefooncomponenten gemakkelijker te kunnen te vervangen of repareren, en minder nieuwe telefoons te kopen.

Sony

De kanariegele Ericsson met uitklapmicrofoon was een uitblinker begin 21ste eeuw. Later voegde het Zweedse bedrijf zich in een joint venture samen met het Japanse Sony. Pas in 2007 werd deze samenwerking echt succesvol en verkocht Sony Ericsson maar liefst 103,4 miljoen telefoons. In dit jaar werd een omzet geboekt van 12,9 miljard euro met een winst van 1,5 miljard euro. Toch verloor Sony Ericsson al snel weer terrein door de komst van de iPhone in 2007. In de jaren die volgden, kon Sony Ericsson de ontwikkeling van nieuwe toestellen nauwelijks bijhouden. Nieuwe toestellen kwamen te traag op de markt, en hierdoor was er te veel ruimte ontstaan voor nieuwe spelers als Apple. Sony Ericsson richtte zich vooral op muziekdiensten, zoals de Sony Ericsson Walkman aantoont: een telefoon waarmee je 30 uur aan een stuk muziek kon luisteren. In zijn laatste smartphones knipoogt Sony Ericsson nog steeds naar dit populaire toestel door de Walkman App. Een dienst waar je ongelimiteerd muziek mee kan luisteren voor een maandelijks bedrag.
In 2011 heeft Sony het aandeel van Ericsson gekocht, en daarmee is het bedrijf nu volledig in handen van Sony.
Sony releaset een aantal nieuwe modellen in het najaar van 2014.

Rate this post

Over de auteur

Michiel van VeenMichiel van Veen is een auteur met een sterke specialisatie in financiële vraagstukken. Hij staat bekend om zijn analytische vermogen en zijn vermogen om complexe financiële thema’s begrijpelijk te vertalen naar praktische inzichten. Zijn werk richt zich op het snijvlak van economie, beleid en ondernemerschap, waarbij hij zich vooral verdiept in onderwerpen als vermogensbeheer, financiële planning en duurzaam investeren. Door zijn diepgaande kennis weet hij niet alleen te informeren, maar ook te inspireren tot beter financieel inzicht en verantwoord financieel handelen.

Met een masteropleiding in de financiële economie heeft Michiel een stevige academische basis gelegd voor zijn expertise. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een scherp oog voor de samenhang tussen macro-economische ontwikkelingen en persoonlijke financiële keuzes. Die academische achtergrond combineert hij vandaag met jarenlange praktijkervaring, waardoor zijn analyses zowel theoretisch onderbouwd als praktisch toepasbaar zijn. Zijn publicaties en lezingen worden gewaardeerd om hun helderheid, nuance en relevantie voor professionals én particulieren die grip willen krijgen op hun financiële toekomst.

Rate this post