‘Hoi Roos, kun je mij helpen met overstappen?’
Onze Michiel stond afgelopen week op de voorpagina van Emerce. In dit artikel naar aanleiding van de Accenture Innovation Awards gaat hij in op de volgende stappen van Roos als dienst, waar we nu staan, onze onafhankelijkheid en ambities.
Michiel Alkemade, oprichter van ROOS, hoorde regelmatig: ‘jullie weten toch al veel van ons, waarom zeg jij niet wat ik het beste kan doen?’. En zo ontstond Contractwekker Roos, eerst als website, en binnenkort als app. Roos is je persoonlijke assistent die overzicht biedt in vaste lasten zoals energie, mobiel, internet/tv/bellen en verzekeringen. Ze vertelt je wat de beste keuze is uit het overweldigende aanbod.
Michiel, wie is Roos?
“Roos kun je zien als je digitale assistent die overzicht creëert in je vaste lasten-contracten, zoals energie, telecom en verzekeringen. Ook krijg je als klant van Roos een seintje als je goedkoper kunt oversluiten of als er een contractverlenging aan zit te komen. Vooral klanten met een verspreide portefeuille kunnen baat hebben bij onze app. Met Roos bespaar je zowel tijd als geld.”
Aan wat voor financiële meevaller moet ik dan denken?
“ACM heeft cijfers bekendgemaakt waaruit blijkt dat een jong gezin gemiddeld ongeveer 1.400 euro per jaar kan besparen op financiële lasten, energie en telecom. Oudere stellen zelfs tot wel 1.600 euro. Zelf ben ik een notoire overstapper. Elk jaar check ik voor het aflopen van mijn energiecontract of ik kan besparen en wat bij andere aanbieders de addertjes onder het gras zijn. Ik stap elk jaar over en kan vaak een paar honderd euro besparen op mijn energierekening.”
Wat is het bereik van Roos tot nu toe?
“Anderhalf jaar geleden zijn we begonnen en inmiddels hebben we een paar duizend gebruikers die gemiddeld tweeëneenhalf keer een contract hebben aangemaakt. Binnen een half jaar willen we overstappen van website naar app. We denken dan flink te stijgen in het aantal gebruikers.”
Waarom die overstap?
“Met een app zit je dichter tegen de consument aan dan met een website. Het is een simpeler product. Voor ons is het belangrijk om te weten bij welke bedrijven iemand contracten heeft lopen, wat z’n persoonlijke voorkeur is en wat naar tevredenheid is of juist niet. De app werkt met notificaties en een conversational-interface: een geautomatiseerde chatfunctie waarmee het mogelijk is sneller met mensen contact te hebben, informatie op te vragen over hun contracten of ze een voorstel te doen. Het is een nieuwe ontwikkeling die in opkomst is. Geen enkele partij in Nederland doet dat op onze manier. Dat onderscheidt ons van vergelijkingssites zoals Independer.”
En hoe komt de app er straks uit te zien?
“Het is een gratis app waarmee je foto’s van je contracten maakt en toevoegt aan je profiel. Bij Roos maken we dan een overzicht van je producten. Daarnaast zorgen we dat je een herinnering ontvangt, bijvoorbeeld wanneer je contract verloopt. Daaraan koppelen we een advies op basis van je situatie en voorkeuren.”
Hoe onafhankelijk is zo’n advies?
“Voor energie en telecom geldt dat we samenwerken met alle aanbieders op de markt. Op het gebied van verzekeringen werken we samen met lokale intermediairs. Met informatie die klanten invoeren in de app, maken we in feite een spoor dat leidt naar een conclusie. Adviezen zijn daardoor altijd terug te beredeneren en voor de klant in te zien. De informatie die de klant aan ons doorspeelt, geven we uiteraard niet door aan onze leveranciers. Wij verdienen op de provisie op lopende verzekeringen en op het eenmalige bedrag dat leveranciers krijgen op telecom-en energieproducten.”
Hoe uniek is dit concept?
“In Nederland zijn wij met Roos uniek te noemen. In Duitsland bestaan al enige tijd concepten die zich richten op een digitale verzekeringsintermediair-app, zoals Knip en FinanceFox. Waar zij zich focussen op verzekeringen, breiden wij het uit naar telecom en energie. Uiteraard zijn er vergelijkingssites op de Nederlandse markt, maar die zien wij niet als concurrent. Waar zij alleen vergelijken, zien wij onszelf als persoonlijke assistent.”
Wat is het nut voor marketeers? Waarom zou je als investeerder voor Roos kiezen?
“Een Nederlandse volwassene heeft gemiddeld 8 verzekeringspolissen en 3 lopende contracten voor telecom en energie. Daarnaast is de online prijs-vergelijksector met 14% gegroeid. Roos speelt hierop in en begrijpt klanten veel beter dan andere partijen. Onze interactie is groter en beter. We begeleiden onze gebruikers in hun levensloop: als ze een huis kopen, gezinsuitbreiding krijgen, van baan veranderen, enzovoort. We sluiten daardoor niet alleen veel beter aan bij de wensen van klanten maar zijn ook op elk moment bereikbaar om ze te helpen. Op het gebied van loyaliteit en retentie werken we graag samen met aanbieders die de diensten van Roos als aanvullende dienst willen inzetten voor hun klanten.
Waarom zou ik Roos kiezen in plaats van een vergelijkingssite?
“Wat wij bieden is mobile first, waardoor veel geautomatiseerd is. Het onderscheid zit ‘m bij ons in het direct en echte contact wat we hebben met de kant. Onderdelen hiervan zijn de notificaties op je mobiel en de conversational-interface, wat tot meer engagement moet leiden. De klant hoeft geen moeite te doen om met ons in contact te komen en te blijven.”
Wat wil je uiteindelijk bereiken?
“De verzekeringsmarkt is een stevige markt. Op dit moment zijn we in gesprek met investeerders, zodat we ons kunnen gaan richten op productontwikkeling en marketing. We werken eraan om de app zo vriendelijk en eenvoudig mogelijk maken. De barrières om lopende contracten aan Roos toe te voegen kunnen niet laag genoeg zijn. Onze focus ligt nu op Nederland, zodat de Nederlandse consument ons beter leert kennen. Mogelijk breiden we daarna uit naar het buitenland.
Dit jaar heb je je weer ingeschreven voor de Accenture Innovation Awards. Hoe heb je de vorige editie ervaren?
“Deelname aan de AIA heeft ons netwerk een positieve boost gegeven. De mensen die gestemd hebben op Roos hebben dat echt gedaan om ons verder te krijgen. Dit gaf ons veel energie. Helaas waren er vorig jaar andere partijen waar we niet tegen op konden. Desondanks heeft de AIA ons exposure opgeleverd bij mensen in onze markt. Daarom doen we dit jaar graag weer mee.”
*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat geschreven is door Pieter Paul van Oerle en Vivianne Voos en gepubliceerd op de site van de AIA en Emerce.