Energie
5 min leestijd

Callcenter truc: Vandebron is en gaat NIET failliet

logo dagen color

€ 1.000 in 14 dagen verdienen?

Wil je geld besparen op je maandelijkse uitgaven en meer tijd en geld overhouden voor de leuke dingen in het leven? Meld je dan aan voor onze e-mailreeks ‘in 14 dagen minder geld uitgeven’. Doe je mee?

Ja, ik wil meer wetenJe ontvangt elke dag een leuke én makkelijke bespaartip in je e-mail!

 

Ben jij gebeld door een callcenter dat Vandebron failliet gaat of in de rode cijfers zit? Dat is een mooie truc om je onzeker te maken over je overstap naar Vandebron, maar nergens voor nodig. Roos zet het voor je op een rijtje.

Vandebron vanaf 2019 onderdeel van Essent

De missie van Vandebron is om zo snel mogelijk naar 100% duurzame energie over te gaan. Sinds de start van Vandebron in 2014 is het aandeel duurzaam opgewekte energie in Nederland verdubbeld; van 5% naar 10%. Bijna de helft van de Nederlandse kolencentrales is gesloten. De resultaten zijn indrukwekkend, maar eigenlijk gaat het nog veel te langzaam. De overstap naar duurzame energie moet voor iedereen aantrekkelijk zijn.

Om deze missie te versnellen heeft Vandebron daarom een partner gezocht en gevonden in Essent. Essent is bij ongeveer iedere Nederlander bekend als één van de van oudsher grootste energieleveranciers van Nederland.

Gevraagd naar de duurzame missie van Essent is het bedrijf vanaf 2016 geen eigenaar meer van kolen- en gascentrales. Sinds september 2019 is Essent bovendien onderdeel geworden van de grootste duurzame energieleverancier van Europa (E.On). E.On heeft in verschillende Europese landen zo’n 50 miljoen klanten.

Vandebron heeft meer dan 200.000 klanten. Essent levert stroom en gas aan ruim 2,5 miljoen klanten in Nederland.

Als onderdeel van Essent opereert Vandebron zelfstandig met een eigen identiteit en zet zich specifiek in voor een duurzame, transparante en eerlijke energiemarkt.

Grote concurrentie op de Nederlandse energiemarkt

Sinds het vrijgeven van de energiemarkt hebben we een grote toename van het aantal energieleveranciers gezien. Door acties en kortingen proberen de energieleveranciers consumenten continu te verleiden om over te stappen. Ondertussen is een aanzienlijk deel van de Nederlandse huishoudens regelmatig aan het wisselen van energieleverancier, een deel blijft trouw bij hun energieleverancier.

Overstappen van energieleverancier is makkelijk en levert je geld op. Zo zit je altijd op het scherpste tarief. Blijf je trouw aan je energieleverancier, dan levert dat voor energieleveranciers meer marge op.

De marges op de energiemarkt zijn wel laag vanwege de grote concurrentie. Daarom zie je nu op de markt veel overnames van kleinere spelers. Zoals Vandebron onderdeel werd van Essent, heeft ook Greenchoice Qurrent overgenomen en nam de Nuts Groep, van Budget Energie, de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) over.

In 2 minuten minder betalen voor je energie?


energie besparen

Bespaar automatisch op je energiekosten. Vul eenmalig je gegevens in en Roos houdt voortaan jouw energiekosten in de gaten, vertelt je als je te veel betaalt en geeft je een seintje wanneer je contact afloopt.


Ik wil minder betalen

Kan een energieleverancier failliet gaan?

Door callcenters wordt vaak gezegd dat kleine energieleveranciers makkelijk in de financiële problemen komen of failliet gaan. Dat kan, maar heeft geen invloed op de stroom of gas levering bij jou als consument.

De Autoriteit Consument & Markt heeft hierover afspraken gemaakt zodat jij hier als consument niet de dupe van kan worden.

Wanneer een energieleverancier door financiële problemen geen energie meer kan leveren, kan de Autoriteit Consument & Markt de vergunning intrekken.

Vanaf dat moment gelden regels die ervoor zorgen dat de levering van elektriciteit en gas gewoon doorgaat. Je krijgt automatisch een nieuwe energieleverancier. Dit gebeurt na een vensterperiode van maximaal 20 werkdagen, maar het kan ook korter zijn.

Heb je na deze periode een nieuwe energieleverancier gekregen? Dan neemt deze contact met je op. Je kunt dan kiezen wat je wilt doen: blijven of overstappen. Het kan zijn dat je nieuwe leverancier je oude contract wil overnemen, en dus ook de oude voorwaarden. Je nieuwe leverancier kan je ook een nieuw aanbod doen.

Kies je voor een andere energieleverancier? Bijvoorbeeld omdat je een ander contract krijgt, en meer moet gaan betalen? Dan heb je een opzegtermijn van 30 dagen. Soms moet je nog een opzegvergoeding betalen. Check dat altijd met je energieleverancier.

Check je variable tarieven voordat je overstapt op advies van een callcenter.

Belt een callcenter je op met een geweldig aanbod. Check dan eerst je huidige tarieven en vergelijk deze met het aanbod.

Waar moet je op letten bij een ander aanbod?

Je begint bij het maandelijkse vaste bedrag, het vastrecht. Hoeveel verschilt dit van je huidige energiecontract? Dit zijn de vaste kosten per maand.

Kijk daarna naar de variabele tarieven. Dat zijn de tarieven die gekoppeld zijn aan je verbruik. Voor stroom gaat het dan om het bedrag per kWh, voor gas gaat het om het bedrag per m3.

Vergelijk nooit zomaar het termijnbedrag. Het termijnbedrag is afhankelijk van het verbruik, maar alleen het termijnbedrag zegt dus niks. Doet iemand je een aanbod per maand, zoek dan dieper en vraag op basis van welk verbruik dat is berekend en hou je eigen verbruik ernaast.

Duik in de energietarieven en kosten

In het voorbeeld dat wij tegenkwamen bij het callcenter was het aanbod 22,7 cent per kWh in plaats van de 22,3 cent die de klant nu betaalde. Daarnaast was het vastrecht niet 60 euro per maand, maar 140 euro. Het gas aanbod was 0,77 cent in plaats van de huidige 0,73 cent per m3 gas. Zo betaalde deze klant honderden euro’s per jaar meer.

Dat was heel wat anders dan dat voordelige aanbod waar het callcenter mee kwam aan de telefoon. Reken altijd je cijfers na voordat je snel op een telefonisch aanbod ingaat.

Afsluitend: geloof niet alles wat de callcenter verkoper je vertelt

Wij moesten erg lachen om dit filmpje over iemand die een telefoontje kreeg van een callcenter verkoper, maar het gesprek nam een hele andere wending. Bekijk het filmpje hieronder.

Energie callcenter

 

 

 

 

Bron: Dumpert.

Zou jij meer financiële ademruimte willen hebben?

Roos helpt je op drie gebieden:

  • Geld besparen: Onze gebruikers besparen gemiddeld € 1500 per jaar op energie, verzekeringen, mobiel, internet + tv + bellen en veel meer abonnementen.
  • Grip op je uitgaven: Creëer overzicht over je maandelijkse uitgaven. Ontvang slimme seintjes als je geld kan besparen of het beter kan. Bespaar tijd en geld om echt leuke dingen te doen.
  • Slimme seintjes: als je in actie moet komen om te besparen, suggesties voor betere producten en tips voor je persoonlijke financiën.
Start nu met besparenGrip op je maandelijkse uitgaven met Roos

 

In 14 dagen ruim € 1.000 besparen, doe je mee?

Roos stuurt je 14 dagen lang verschillende tips zodat jij kan besparen op je dagelijkse uitgaven en de maandelijkse vaste lasten. Zo hou jij tijd en geld over om leuke dingen mee te doen en creëer je meer financiële ademruimte. Doe je mee?

Ja, ik wil ook € 1.000 euro besparen

Mail mij iedere dag een bespaartip!


    Na 1 minuut niets ontvangen? Check je spam folder. Ons Privacybeleid.

    Vragen of opmerkingen? Stuur de auteur (Michiel) een e-mail over dit artikel