Energie
3 min leestijd

Huishoudens betalen 400 miljoen euro teveel aan energie

Roos kwam een interessant onderzoek tegen van de ING. Het ging over loyaliteit van consumenten bij hun energieleverancier. Waarom stappen veel mensen eigenlijk niet over van energieleverancier, terwijl je gemiddeld 200 euro goedkoper per jaar uit kan zijn. Met zijn allen laten we ongeveer 200 – 400 miljoen euro aan mogelijke besparing liggen.

Overstappen van energieleverancier

Uit zowel onderzoek van de ING als de ACM (Autoriteit Consument en Markt) blijkt dat zo’n 54% van de consumenten geen enkele keer is overgestapt van energieleverancier in de afgelopen 5 jaar. Als ze vragen, waarom stap je niet over wordt vaak genoemd dat ze ‘goed zitten’ bij hun leverancier. Maar weten ze dat wel zeker?

Voor de rest van de huishoudens geeft een kwart (25%) aan is één keer overgestapt, de rest (21%) meerdere keren. Vooral ouderen zijn relatief trouw aan hun energie-aanbieder.

Besparing overstappen energie

Overstappende consumenten kunnen op jaarbasis flink besparen op hun energiekosten. Bij sommige energieleveranciers kan je ruim 200 euro goedkoper uit zijn dan het gemiddelde.

Als ruim 54% van de huishoudens de afgelopen 5 jaar niet is overgestapt van energieleverancier, dan komt dit overeen met ruim 4 miljoen huishoudens. Bij de aanname van een besparing van gemiddeld 50 tot 100 euro op jaarbasis betekent dit dat de huishoudens gezamenlijk 200 tot 400 miljoen teveel betalen voor hun energie.

Maar als we per huishouden en met zijn allen zoveel kunnen besparen op energie, waarom doen we dat niet. Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens (54%) zegt dat ze ‘goed zitten’ bij hun huidige aanbieder. De achterliggende verklaring voor de ‘loyaliteit’ richting energieleveranciers: ‘Status-quo’ en ‘confirmation-bias’.

Waarom niet overstappen?

Waarom zijn veel mensen zo loyaal aan hun energieleverancier? De meeste huishoudens (39%) stappen niet over omdat ze simpelweg ‘goed zitten’ bij hun huidige leverancier. Andere redenen, zoals dat overstappen teveel tijd kost (3%), dat het complex is (6%), of dat het mis zou kunnen gaan (6%), worden veel minder vaak naar voren gebracht.

Maar weten mensen echt of ze ook financieel goed zitten bij hun huidige energieleverancier? Roos zoekt dat voor je uit. Voer je contract in bij Roos en wij houden je op de hoogte van wat de beste best deal voor jou is op de markt. Zit je goed dan weet je dat, zit je niet goed dan kunnen we samen bepalen wat de beste deal voor jou is.

We houden dingen graag zoals ze zijn

Het is duidelijk. Overstappen van energieleverancier levert veel geld op. Energieleveranciers werken ook mee door met aantrekkelijk tarieven, welkomstpremies of -cadeaus je over te halen. Het kost allemaal niet zoveel tijd. Dus waarom doen we dat dan niet?

Dat heeft te maken met ons brein en wordt in de wetenschap de ‘status-quo-bias’ genoemd. Dit houdt in dat we de dingen graag houden zoals ze zijn. Dat we daar vervolgens zelf verschillende redenen voor aangeven, wordt door gedragseconomen de ‘confirmation-bias’ genoemd: Dit houdt in dat we redenen gaan bedenken die ondersteunen waarom we bepaalde keuzes bewust of onbewust wel of niet maken. We worden dus eigenlijk voor de gek gehouden door ons brein, zodat we maar niet in actie hoeven te komen en ons daar toch goed bij blijven voelen.

Dus.. maak het jezelf makkelijk

Roos ontzorgt je. Voer je contract in bij Roos. Wij checken de markt op het moment dat je weer in actie kan komen. Dan weet je zeker of je nog wel goed zit, en als je niet goed zit hebben wij de beste deal op de markt waarde zonder zorgen heen kan overstappen. Klinkt goed toch?

 

In 14 dagen ruim € 1.000 besparen, doe je mee?

Roos stuurt je 14 dagen lang verschillende tips zodat jij kan besparen op je dagelijkse uitgaven en de maandelijkse vaste lasten. Zo hou jij tijd en geld over om leuke dingen mee te doen en creëer je meer financiële ademruimte. Doe je mee?

Ja, ik wil ook € 1.000 euro besparen

Mail mij iedere dag een bespaartip!


    Na 1 minuut niets ontvangen? Check je spam folder. Ons Privacybeleid.

    Vragen of opmerkingen? Stuur de auteur (Roos) een e-mail over dit artikel