Smartphone abonnementen vergelijken, loont dat?
Roos heeft haar zinnen gezet op de nieuwe iPhone 6 met abonnement. Ze is op zoek naar het goedkoopste abonnement. Maar hoe makkelijk is het nou om de beste deal te vinden via vergelijkingswebsites? Roos raadpleegde verschillende vergelijkingssites en beschrijft haar bevindingen. Ze wil een 16GB, rond de 300 belminuten en ongeveer een databundel van 1GB, met gratis toestel.
Roos begint met smartphone abonnementen vergelijken…
Roos begint met het googelen van verschillende keywords. Het maakt niet uit of je ‘mobiele telefoon abonnementen vergelijken’, ‘smartphone abonnementen vergelijken’ of ‘telefoonabonnementen vergelijken iPhone 6’ intypt, er komen genoeg vergelijkingswebsites bovendrijven. Ze klikt op de bovenste link in het rijtje, en ontdekt al gauw dat een aantal providers door die website overduidelijk wordt gepromoot. Maar twee providers worden voorgesteld: Tele2 en KPN. Gek is dat. Een onoplettende vergelijker die meteen op een van die twee zou klikken, mist de beste deal. Als je op het ‘providers’ tabblaadje klikt, duiken namelijk ook een aantal goedkopere deals van hollandsenieuwe in het lijstje op. Roos klikt het kruisje aan: weg met die pagina. Ze wil namelijk onafhankelijk advies. Op naar de volgende site.
De volgende website in het rijtje zoekresultaten laat tot de frustratie van Roos niet de juiste resultaten zien. Die website vergelijkt alleen losse toestellen, geen abonnementen. Roos dubbelcheckt haar zoekwoorden in Google: er staat toch echt ‘telefoonabonnementen vergelijken’! Next!
De derde website heeft jammer genoeg alleen aanbiedingen met iPhone 6 128GB, en Roos vindt geen knopje om de 16GB te selecteren. Bovendien ziet ze wel een rijtje met verschillende iPhone aanbieders, maar naast de toestellen staan geen prijzen vermeld. Dit is te chaotisch. Roos wil niet doorklikken, ze wil alle informatie in 1 overzicht zien. Terug naar Google!
In 2 minuten minder betalen voor je mobiel?
Zet Roos aan het werk om voor jou persoonlijk de beste deal te vinden.
Een halve middag later…
-
-
Bevinding 1: Geen eerlijke vergelijking
-
-
-
Bevinding 2: Vergelijken is moeilijk als je bepaalde eisen hebt
-
-
-
Bevinding 3: Schreeuwerige websites
-
-
-
Bevinding 4: Prijsverschil van hetzelfde abonnement op dezelfde website
-
Een halve middag later heeft Roos ontdekt dat er op sommige vergelijkingswebsites geen sprake is van eerlijke vergelijking; er worden alleen aanbiedingen gepromoot van partners.
Op sommige websites is het moeilijk vergelijken als je bepaalde eisen voor je abonnement in gedachte hebt, zoals 300 belminuten en 1000 MB. Je kunt op deze websites moeilijk vergelijken omdat iedere provider weer andere aanbiedingen heeft, zoals 275 belminuten en 1005 MB. De zoekresultaten staan kriskras door elkaar, en zijn niet op prijs gesorteerd.
Sommige websites zijn zo onoverzichtelijk en schreeuwerig dat Roos niet eens de vergelijkingsknop weet te vinden.
Een aantal vergelijkingssites sturen je door naar een en dezelfde website. Met als resultaat dat je in je winkelmandje van de betreffende website een rijtje precies dezelfde smartphones abonnementen hebt, met verschillende prijzen. Het prijsverschil is 4 euro per maand en over een termijn van twee jaar is dit een behoorlijk prijsverschil, wel 100 euro!
Resultaat van het smartphone abonnementen vergelijken?
Nu heeft Roos vier precies dezelfde abonnementen gekozen, maar de prijzen verschillen. Op een termijn van 2 jaar is dat verschil bijna 100 euro!
Bespaar je de moeite!
Wil je nou een middag tijd besparen? Laat Roos dan voor jou vergelijken en ze stuurt je haar bevindingen in je mailbox. Zet een contractwekker, en Roos gaat voor je aan de slag!