Nieuwe zorgverzekeraar in 2015 is ANNO12
Dit jaar staat er een nieuwe naam tussen het rijtje zorgverzekeraars. De nieuwkomer is ANNO12, waar je zelf de koers bepaalt.
ANNO12: een nieuwe zorgverzekeraar met een nieuwe aanpak
Komend jaar zullen er tien verzekeraars op de markt actief zijn. De vier grote spelers (VGZ, CZ, Achmea en Menzis) hebben 90% van de markt in handen met hun merken. Volgens het nieuwe ANNO12 is het hoog tijd voor veranderen. Die verzekeraar is sinds 2012 (vandaar de naam) bezig met een zorgverzekering te lanceren, en gooit het over een ander boeg dan de gevestigde orde.
Bij ANNO12 geen klanten, maar leden
Anno12 hoopt op 1 januari 2015 met 20.000 klanten van start te kunnen gaan. Klanten? ANNO12 verkiest het woord ‘leden’! Lid worden doe je door een ledencertificaat te kopen. Goedkoop is dat niet: een lidmaatschapscertificaat kost € 850. Bij ANNO12 zijn leden mede-eigenaars. Zo bepaal ook jij de koers van het bedrijf, heb je stemrecht binnen de coöperatie en inspraak over de pakketinvulling van zorgverzekeringen. Ook kun je meedelen in mogelijke toekomstige resultaten. Wanneer er dus winst gemaakt wordt, zal beslist worden of er een bedrag naar de leden of verzekerden terugvloeit.
Als lid krijg je 10% korting op je basisverzekering, die dan nog € 104,50 per maand kost. Ook heb je keuze tussen twee aanvullende verzekeringen, waarop je 25% korting krijgt en waarvoor geen medische selectie geldt: Gewoon Bewust en Prima Bewust. Die zijn letterlijk hetzelfde als bestaande DSW-pakketten. Maar ook zonder lidmaatschap kan je (wel zonder kortingen) een zorgverzekering bij ANNO12 afsluiten.
Tijd voor verandering
Premies blijven stijgen, chronisch zieken worden benadeeld, en zo voort. Volgens ANNO12 is het tijd om een andere weg in te slaan.
Zorg gaat tegenwoordig meer over geld dan over mensen.
Volgens de initiatiefnemer van ANNO12, Rob Adolfsen, zouden de kosten van de gezondheidszorg omlaag kunnen als iedereen bewuster zou leven.
Niet door bezuinigingen, maar op basis van gedrag kunnen we de zorg goed en betaalbaar houden. Een verandering die uitgaat van mensen en gedrag in plaats van kosten en beperkingen.
Roos is heel benieuwd naar verdere ontwikkelingen en houdt ANNO12 in de gaten!