Opzeggen
6 min leestijd

Alles over abonnementen opzeggen

Opzeggen, altijd zo’n gedoe. Je weet nooit of je nou ergens echt aan vastzit, of dat je er weer onderuit kan. En dat is belangrijk, want door abonnementen op te zeggen kan je veel besparen! Geen zorgen, wij leggen je uit hoe, wanneer en wat je allemaal op kan zeggen.

Wat zijn de regels voor abonnementen opzeggen?

Op halloroos.nl hebben we talloze artikelen staan waarin we je uitleggen hoe je een specifiek abonnement opzegt. Elke aanbieder van die abonnementen hanteert andere richtlijnen en regels omtrent opzeggen. Maar, de aanbieders kunnen niet zomaar alles zelf bepalen, als consument heb je namelijk een aantal rechten. Deze rechten zullen we je uitleggen in dit artikel aan de hand van drie vragen: hoe mag je opzeggen, wanneer mag je opzeggen en wat mag je opzeggen?

Hoe mag je een abonnement opzeggen?

Opzeggen mag altijd zoals je hebt afgesloten

Volgens de wet mag je je abonnement altijd opzeggen op dezelfde manier als waarop je het abonnement hebt afgesloten. Als je je abonnement bijvoorbeeld online afsloot, mag je je abonnement dus ook online beëindigen, bijvoorbeeld via een formulier op de website of via e-mail. De aanbieder mag je dan dus niet verplichten om langs te komen of telefonisch contact op te nemen.

Als je niet meer weet hoe je je abonnement hebt afgesloten

Weet je niet meer hoe je precies je abonnement hebt afgesloten? Logisch, soms is het al zo lang geleden en de papieren of emails heb je waarschijnlijk niet bewaard. Wij adviseren je in dit geval om te kiezen voor een manier waarbij je achteraf kunt bewijzen dat je hebt opgezegd. Dit kan bijvoorbeeld met een aangetekende brief met ontvangstbevestiging of een e-mail met leesbevestiging. Dan weet je ook nog eens zeker dat het is aangekomen. Ook als je telefonisch of bij de vestiging opzegt, is het slim om om een bevestiging van je opzegging op papier of via e-mail te vragen.

Hulp nodig met je opzegbrief? Wij hebben hier een downloadbare voor je:

Gratis voorbeeld opzegbrief!

Ontvang direct in je mailbox.


    Na 1 minuut niets ontvangen? Check je spam folder. Ons Privacybeleid.

    Wanneer mag je een abonnement opzeggen?

    Opzeggen tijdens vaste looptijd

    Als je een abonnement hebt voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar, dan zit je daar in principe aan vast. Het is dan niet mogelijk om je abonnement op te zeggen en onder de betalingsafspraak uit te komen. Als je bijvoorbeeld je 1-jarige telefoonabonnement na 9 maanden opzegt, verplicht je aanbieder je om de resterende 3 maanden ook nog te betalen. Je kunt het bedrijf vragen of je de overeenkomst eerder mag stoppen, maar je hebt er geen recht op, dus de kans is heel groot dat het bedrijf daar niet mee akkoord wilt gaan.

    Opzegvergoeding

    Het bedrijf kan je ook om een opzegvergoeding vragen. Je betaalt dan als het ware een boete om eerder onder je abonnement uit te komen. Voor bepaalde abonnementen zoals elektriciteit of gas geldt een maximale opzegvergoeding. Hier kan je daar meer over lezen.

    Opzeggen na vaste looptijd

    Na de vaste looptijd wordt je abonnement meestal stilzwijgend verlengd. Je abonnement loopt dan dus automatisch door. Na zo’n automatische verlenging mag je ieder moment opzeggen. Je kunt dan nog wel een opzegtermijn hebben, maar die mag niet langer zijn dan 1 maand.

    Let op! Als je je abonnement hebt verlengd door bewust een nieuw contract aan te gaan of een nieuwe aanbieding te kiezen, geldt dit weer als een nieuwe vaste periode en kan je dus weer niet opzeggen tot het einde van die periode.

    Wanneer is je abonnement echt opgezegd?

    Opzegtermijn: meestal 1 maand

    Als je een abonnement opzegt, moet je vaak rekening houden met een opzegtermijn. Dit betekent dat je abonnement voor die termijn nog even doorloopt nadat je opzegt. Een bedrijf mag niet meer vragen dan de maximale opzegtermijn. Meestal is dit 1 maand. Dit geldt voor alle abonnementen als je energiecontract, sportabonnement, reisproduct, dag- of weekblad, telefoon-, internet- en tv-abonnement, of een onderhoudscontract voor bijvoorbeeld de cv-ketel.

    Een uitzondering is een krant- of tijdschriftabonnement dat minder vaak uitgegeven wordt dan 1 keer per maand. In dat geval is de opzegtermijn 3 maanden.

    Geen opzegtermijn in de algemene voorwaarden

    Geen opzegtermijn is geen opzegtermijn. Staat er nergens een opzegtermijn in de algemene voorwaarden? Dan stopt je abonnement dus op de dag dat je opzegt.

    Stop je automatische incasso

    Heb je je abonnement opgezegd, dan kan je ook voor de zekerheid de automatische incasso stopzetten. Dit hoeft meestal niet, maar zo verzeker je jezelf ervan dat je niet per ongeluk door blijft betalen, bijvoorbeeld indien er iets fout gaat in de administratie van het bedrijf.

    Storneren betaling voor je abonnement

    Heb je de bevestiging van de opzegging van je abonnement ontvangen maar wordt er nog steeds geld van je rekening geïncasseerd? Dan kan je dit altijd binnen 56 dagen door je bank laten terugstorten (storneren).

    Welke abonnementen mag je opzeggen?

    Vaste abonnementen

    De meeste abonnementen kan je dus opzeggen na de vaste periode. Deze abonnementen worden meestal automatisch verlengd na de vaste periode en hebben dan een opzegtermijn van een maand. Hierbij moet je denken aan een sportschoolabonnement, energiecontracten en telecomabonnementen.

    Opzeggen bij verhuizen

    Zit je nog vast aan een abonnement, maar wil je het opzeggen omdat je gaat verhuizen? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Sommige aanbieders zullen je verplichten het hele abonnement te betalen of vragen om een opzegvergoeding, andere aanbieders hebben een verhuisregeling. Soms moet je dan aantonen (bijvoorbeeld met je registratie in een nieuwe gemeente) dat je bijvoorbeeld minstens 30 km van een vestiging vandaan bent gaan wonen.

    Proefabonnementen

    Heb je een proefabonnement? Dan mag er alleen automatisch verlengd worden als dit vooraf duidelijk voor je was. Was het niet duidelijk? Dan heb je misschien te maken met ongevraagde toezendingen door agressieve verkoop.

    Tip! Bij een proefabonnement (zoals een app op je telefoon) kan je vaak gelijk nadat je het abonnement hebt afgesloten al opzeggen. Dan kun je meestal gewoon van de hele proefperiode gebruik maken, zonder je zorgen te maken dat je abonnement verlengd wordt en je moet betalen.

    Lidmaatschap vereniging is geen abonnement

    De wettelijke regels voor abonnementen en lidmaatschappen bij verenigingen zijn niet hetzelfde. Voor abonnementen geldt de zogenaamde Wet van Dam, voor lidmaatschappen gelden de regels van het verenigingsrecht. Bij een verenigingslidmaatschap moet je denken aan je hockeyvereniging, de wegenwacht, een (vak)bond of belangenorganisatie. Onthou dus dat de regels in dit artikel niet gelden voor dat soort lidmaatschappen.

    Roos helpt je met het opzeggen van al je abonnementen

    Roos helpt je op drie manieren:

    • Geld besparen: Onze gebruikers besparen gemiddeld € 1500 per jaar op energie, verzekeringen, mobiel, internet + tv + bellen en nog veel meer abonnementen.
    • Grip op je uitgaven: Creëer overzicht over je maandelijkse uitgaven. Bespaar tijd en geld om echt leuke dingen te doen.
    • Slimme seintjes: als je in actie moet komen om te besparen, suggesties voor betere producten en tips voor je persoonlijke financiën.
    Krijg grip op je maandelijkse uitgavenRoos laat het je weten als het beter kan

     

    In 14 dagen ruim € 1.000 besparen, doe je mee?

    Roos stuurt je 14 dagen lang verschillende tips zodat jij kan besparen op je dagelijkse uitgaven en de maandelijkse vaste lasten. Zo hou jij tijd en geld over om leuke dingen mee te doen en creëer je meer financiële ademruimte. Doe je mee?

    Ja, ik wil ook € 1.000 euro besparen

    Mail mij iedere dag een bespaartip!


      Na 1 minuut niets ontvangen? Check je spam folder. Ons Privacybeleid.

      Vragen of opmerkingen? Stuur de auteur (Jip Hoestra) een e-mail over dit artikel