Energie
6 min leestijd

Vandebron zet de energiemarkt op z’n kop

Roos sprak met Brenda over haar overstap naar de energie van Vandebron. Haar enthousiaste verhaal was aanstekelijk. Maar naarmate het gesprek verliep, kwamen er toch twijfels naar boven. “Ik hoop gewoon dat ik niet zo naïef ben dat wanneer een energieleverancier mij een boer bij een hooibaal laat zien, ik – met mijn wereldverbeterende intenties – direct overstag ga.” Roos ging in gesprek met Vandebron.

Roos klopte eens aan bij Vandebron, na haar gesprek met Brenda. Deze nieuwe speler op de energiemarkt laat op dit moment alle traditionele energiebedrijven flink zweten. En Roos ook, want het bedrijf bevindt zich op de hoogste verdieping van een Amsterdams grachtenpand. Met een lijstje vol vragen schuift Roos aan bij Jaap Grolleman, copywriter bij Vandebron.

Leuk dat ik meteen langs mocht komen! Kun je uitleggen waarom Vandebron opgericht is?

Natuurlijk! De vraag naar groene stroom is enorm in Nederland. Op dit moment heeft 63% van de Nederlanders gekozen voor groene stroom. Dat is een fiks percentage, maar hier zit direct ook de kronkel. Slechts 10% van de energie is duurzaam opgewekt in Nederland. Daarvan is 6% afkomstig uit biomassaverbranding. En deze biomassa bestaat uit houtsnippers afkomstig uit bosrijke landen zoals de Verenigde Staten en Canada. Dat hout is vaak niet gecertificeerd, en het is niet eens zeker of die bossen worden herplant. Als je dat percentage dus niet meerekent, blijft er slechts 4% over! Vandebron vindt dit veel te weinig en probeert hier iets aan te doen. Sinds april 2014 voorziet Vandebron al ruim twintigduizend huishoudens van duurzame energie. Want als we op grote energiebedrijven moeten wachten om écht groene energie te produceren, gebeurt er niks. Die hebben namelijk hele andere belangen.

Dat klinkt als een heel goed initiatief, hoe werkt het precies?

Vandebron wil vraag en aanbod van duurzame energie zo dicht mogelijk bij elkaar brengen. Je kunt ons zien als een soort Marktplaats. Doordat je energie direct van de boer koopt, bestaat er geen ruimte meer voor schimmige sjoemelpraktijken. De tussenhandel van energiebedrijven naar consument halen wij eruit. Zo blijft er een betere prijs over voor beide partijen. Wij regelen de klantenservice. Want welke boer heeft tussen het aardappelen telen door tijd om klantenserviceje te spelen?

Ik sprak met Brenda over Vandebron, die heel enthousiast was over dit idee. Ze was jullie zelfs aan het promoten!

Ontzettend motiverend om te zien dat klanten ook anderen gaan enthousiasmeren. Dit zien we ook bij producenten, sommige staan zelfs tussen hun stapels groente en aardappelen hun eigen energie op de markt verkopen!

Mond-tot-mondreclame blijkt voor jullie wel te werken. Maar Vandebron wordt wel vaak sceptisch besproken. Het idee lijkt wel te mooi om waar te zijn. Krijgen jullie vaak dit soort reacties?

Van andere energiebedrijven komen soms negatieve reacties. Zo is er online een artikel te lezen over Vandebron, met stellingen die helemaal niet kloppen. Bleek na wat gegoogle dat dat stuk werd geschreven door een medewerker van Nuon… Nou ja, daar reageren we dan zelfs niet op.
Wat klanten betreft, merken we wel dat mensen niet op stel en sprong overstappen. Energie is toch een levensbehoefte en velen zijn schuchter om voor een nieuwe partij te kiezen. Daarnaast is energie abstract, het komt namelijk na een overstap niet opeens groen uit het stopcontact vloeien. Onze missie is om energie concreter te maken. Zo tonen we waar jouw stroom vandaan komt. Je kunt op open dagen zelfs kennismaken met de boer waar jij stroom van afneemt.

Maar hoe weet je als consument dat jouw stroom ook echt van die boer afkomstig is?

Alle opgewekte groene stroom komt als een massa op het Nederlandse energienet terecht. De stroom die je als consument afneemt is herleidbaar naar de bron. Verbruik je bijvoorbeeld 3000 kWh in een jaar? Dan is er een certificaat waarop staat waar deze 3000 kWh is opgewekt. Brenda bijvoorbeeld zal het broncertificaat van Gerard en Monique terugzien op haar eindafrekening.

Ingewikkeld, die stroomhandel! Wat gebeurt er als er te weinig stroom is opgewekt? Krijg je dan alsnog stroom van Nuon of Essent?

We verkopen nooit meer stroom dan we hebben. Voor de zekerheid verkopen we maar 90% van de stroom die een productiemiddel in een jaar kan opwekken. Zo houden we een gezonde buffer over voor als er toch meer stroom gebruikt wordt. Daarnaast hebben we op dit moment honderd producenten in de wachtrij staan, die allemaal hun energie willen aanbieden op onze website. We kunnen dus nog een heleboel meer klanten aan! We proberen het nu nog een beetje te reguleren, zodat de boeren die er nu op staan eerst ‘uitverkocht’ raken.

Jullie brengen dus al een hoop teweeg, als zelfstandige producenten zelfs in de wachtrij staan. Kan iedereen met een zonnepaneel op zijn dak bij jullie stroom verkopen?

Als je voor meer dan één huishouden stroom opwekt, kan dat ja!

Waarom zouden ze dat via jullie doen?

Bij ons krijgen zelfstandige leveranciers een betere prijs. Vandebron heeft namelijk zelf geen marge op de energieprijs, in tegenstelling tot alle andere energieleveranciers. Dat betekent dat er meer geld overblijft voor de energieleverancier én voor de consument.

Hoe zit de energieprijs bij jullie dan in mekaar?

De boeren bepalen zelf de prijs waarvoor ze hun energie verkopen. Daarnaast betaal je aan Vandebron abonnementskosten, net als bij Spotify. Dit is een tientje per maand voor gas en elektra. Dat geld wordt gebruikt om de kosten te dekken van het beheren van energieprocessen, het aantrekken van nieuwe bronnen, het bijhouden van het online platform en de klantenservice. Bij andere energieleveranciers betaal je dit ook, in de vorm van vastrecht.
Vandebron neemt verder geen marge op het energieverbruik, in tegenstelling tot andere energiebedrijven. Daarom hebben we er dus geen baat bij als onze klanten meer energie verbruiken. Sterker nog, we zien liever dat er minder energie verbruikt wordt! Zo kunnen er bij één producent meer huishoudens aangesloten worden.

Welke energie is populair?

Windenergie raakt altijd snel uitverkocht, want het is de goedkoopste soort energie die we aanbieden. Windenergie levert tachtig keer meer energie op dan wat je erin stopt. Zonne-energie is het duurste. Daarnaast hebben we ook nog biomassa-energie opgewekt uit mest, afvalproducten – van bijvoorbeeld patatfabriek McCain – en resthout van een FSC-gecertificeerd houtverwerkingsbedrijf. Het fijne van dit keuzeaanbod is dat, als je bijvoorbeeld niet van het uitzicht van windmolenparken houdt, je voor zonne-energie kan kiezen. Ik als vegetariër zou bijvoorbeeld niet zo snel voor de biomassa van een varkensboer kiezen.

En gas, waar halen jullie dat vandaan?

Omdat het nog niet mogelijk is om op landelijke schaal groen gas aan te bieden, leveren we aardgas met CO2 compensatie van de Gold Standard. Dat is het strengste keurmerk op gebied van klimaatcompensatie. Naast het terugdringen van CO2, leveren de projecten van Gold Standard ook een bijdrage aan de lokale samenleving. Wij bieden drie projecten aan, waaruit je zelf kan kiezen welke je steunt.

Hebben jullie een langetermijnvisie?

Onze prioriteit ligt nu eerst op het creëren van meer duurzame energie in Nederland. Op de lange termijn willen we graag dat klanten realtime kunnen zien hoe hard ‘hun’ windmolen bijvoorbeeld draait of hoeveel energie er op dat moment geproduceerd wordt door hun gekozen zonnepanelen.

Als jullie veel stroom leveren aan netwerk, gaan kolen dan minder hard draaien?

Die kant gaat het wel op, ja! Het energienetwerk kan namelijk nooit meer energie aan dan dat er afgenomen wordt. Anders raakt het netwerk overspannen. Daarom geeft Nederland voorrang aan wind-, biomassa- en zonne-energie. Energie van kolencentrales en kerncentrales komen pas daarna aan de beurt.

We kunnen dus echt een verschil maken! Dat is een fijne gedachte. Heb je nog tijd voor een allerlaatste vraag?

Kom maar op!

Brenda was bang dat jullie stiekem toch een tak van een groot energiebedrijf zijn. Is Vandebron slechts een slimme marketingstunt?

Uiteraard niet. We zijn een compleet onafhankelijke partij met investeerders als de Triodos Bank, Rabobank en WNF. We hebben zelfs vastgelegd dat we nooit kunnen worden overgenomen door een ander energiebedrijf.

Geen zorgen dus, Brenda. Dank je voor dit gesprek, Jaap!

 

In 14 dagen ruim € 1.000 besparen, doe je mee?

Roos stuurt je 14 dagen lang verschillende tips zodat jij kan besparen op je dagelijkse uitgaven en de maandelijkse vaste lasten. Zo hou jij tijd en geld over om leuke dingen mee te doen en creëer je meer financiële ademruimte. Doe je mee?

Ja, ik wil ook € 1.000 euro besparen

Mail mij iedere dag een bespaartip!


    Na 1 minuut niets ontvangen? Check je spam folder. Ons Privacybeleid.

    Vragen of opmerkingen? Stuur de auteur (Roos) een e-mail over dit artikel