Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) gaat internet, TV en bellen aanbieden

De NLE wil in vijf jaar tijd 10 procent van de zogenaamde alles-in-1 markt met internet, TV en bellen diensten veroveren, zo’n 5 miljoen huishoudens. De NLE nu al actief als energieleverancier heeft in tien jaar tijd 7 procent (zo’n 800.000 aansluitingen) van de consumenten aansluitingen op de energiemarkt voor zich weten te winnen.

NLE Alles-in-1

Als tweede energiebedrijf gaat de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) landelijk ook internet, televisie en telefonie verkopen. NLE spreekt over een Alles-in-1 aanbod. De NLE biedt vanaf dit najaar de nieuwe diensten aan en zegt de telecomdiensten goedkoper te kunnen gaan aanbieden dan de grote aanbieders van alles-in-1.

Het energiebedrijf maakt daarbij gebruik van het netwerk van KPN. Binnen vijf jaar tijd wil het bedrijf zo’n 500.000 huishoudens als klant hebben.

Gebruik KPN Netwerk

Het is echter onduidelijk hoe onderscheidend NLE precies kan zijn. Het bedrijf moet gebruikmaken van het netwerk van KPN en kan dus ook geen hogere snelheden aanbieden dan zijn concurrenten.

Het bedrijf belooft bij alle abonnementen standaard een wifi-versterker te leveren, die moet zorgen voor beter draadloos bereik in huis.

Uitdager op de energiemarkt

De Nederlandse Energie Maatschappij begon tien jaar geleden als challenger op de energiemarkt. Diezelfde rol ziet NLE nu voor zichzelf als het gaat om de markt van internet, televisie en telefonie voor consumenten. Het bedrijf opent één loket en een app voor alle diensten: energie én telecom.

‘Wij vinden het mooi traditionele, ingedutte markten op te schudden’, zegt oprichter en CEO Harald Swinkels van NLE. ‘Op de mobiele telecommarkt is behoorlijk wat concurrentie, maar dat geldt niet voor de markt van alles-in-1. Vroeger ging het om telefoontikken, tegenwoordig om databundels. Een databundel lijkt wat dat betreft op een kuubje gas.’

Daling energieverbruik door isolatie en zelf energie opwekken

De branchevervaging heeft nog een reden. NLE geeft zelf al aan dat er in de energiemarkt een daling is te zien van het energieverbruik. Woningen worden steeds beter geïsoleerd. Daarnaast gaan consumenten steeds vaker zelf energie opwekken. Er valt dus minder aan energie te verdienen.

Nieuwe verdienmodel NLE

Het verdienmodel zit voor NLE tegen die tijd niet meer in het leveren van een eenheid energie, zegt Swinkels. ‘Voor ons is het een uitdaging om met het aanbieden van andere diensten nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen’.

Beschikbaarheid NLE Alles-in-1

NLE wil vanaf najaar 2016 beginnen met het verkopen van de alles-in-1 pakketten.

DELTA biedt al Alles-in-1 en energie

Energiebedrijf DELTA biedt al langer internet, tv en telefonie aan naast energie, maar die producten zijn voornamelijk voor mensen in Zeeland beschikbaar.