Contractvrij per 1 juli door tariefsverhoging van KPN, Ziggo, Telfort en XS4ALL

Roos heeft een abonnement bij Telfort voor internet, vast bellen en digitale TV. Ze ontving onlangs een brief over de verhoging van de beltarieven per 1 juli. Roos was niet de enige. Ook KPN, Telfort, XS4ALL en Ziggo voeren een tariefsverhoging op dezelfde datum door. Dat heeft tot gevolg dat je zonder verdere kosten je abonnement mag opzeggen en met jou veel meer Nederlandse huishoudens.

Door Roos op 14 mei 2016 met een leestijd van 3 minuten

Veel Nederlanders zijn contractsvrij per 1 juli door tariefsverhoging

De tariefsverhoging door KPN, Telfort, XS4ALL en Ziggo hebben tot gevolg dat per 1 juli veel Nederlandse huishoudens contractvrij zijn voor hun internet, tv en bellen pakket. Wilde je toch al overstappen naar een nieuwe internet aanbieder of een heel ander pakket, dan kan dat voor 1 juli 2016. Zeg je niet op voor 1 juli dan ga je akkoord met de tariefsverhoging.

Consumenten contractvrij bij tariefsverhoging

In het consumentenrecht is vastgelegd dat internet aanbieders niet zomaar de algemene voorwaarden of prijzen van een abonnement mogen wijzigen. Een tariefsverhoging, hoe klein dan ook, zorgt ervoor dat je contractvrij wordt, en met jou een groot deel van de klanten van die internet aanbieder.

De internet aanbieder is verplicht om je minimaal een maand van te voren op de hoogte te brengen van de tariefsverhoging. Is de verandering voor jou als consument negatief, en dat is een tariefsverhoging, dan mag je zonder verdere kosten je lopende abonnement direct beëindigen en ben je vrij om direct over te stappen naar een andere aanbieder.

Dit is trouwens niet van toepassing op BTW wijzigingen of de jaarlijkse inflatiecorrectie. Wil je hier het fijne van weten, lees dan verder bij Consuwijzer.

Tariefsverhogingen en wijzigingen KPN, Telfort en XS4ALL

KPN, Telfort en XS4ALL verhogen per 1 juli 2016 verschillende tarieven voor hun interactieve tv, internet en bellen abonnementen. De internet abonnementen van KPN en XS4ALL worden met 2,50 euro per maand verhoogd, bij Telfort blijven deze tarieven gelijk.

Bij KPN, Telfort en XS4ALL worden de beltarieven verhoogd met 1 cent naar 0,11 euro per minuut en 0,11 euro per gesprek.

Bij interactieve tv worden ook bij deze zelfde internet providers een aantal zenders gewijzigd van zenderpakket, worden zenders toegevoegd en worden zendernummers aangepast.

KPN klanten krijgen gratis het KPN Veilig pakket bij hun internetabonnement. Telfort maakt het mogelijk om om je telefoonnummer door te schakelen naar andere nummers of voicemail.

Tariefsverhoging en wijzigingen Ziggo

Ook Ziggo verhoogt per 1 juli de prijzen van bepaalde oude abonnementen met maximaal 1,95 euro per maand. Dit betreft vooral de oude abonnementen uit de tijd van Ziggo en UPC waar sindsdien geen wijziging heeft plaatsgevonden. Dit is het geval voor ongeveer een derde van alle Ziggo abonnees. De meest populaire alles-in-een-pakketten blijven ongewijzigd.

Ook vast bellen wordt duurder, daarbij vindt een prijsverhoging plaats van 1 cent naar 0,11 euro per minuut voor bellen naar vast en mobiel. Het starttarief stijgt ook met 1 cent voor gesprekken die buiten een eventuele belbundel vallen.

Ook zijn er een aantal wijzigingen in de zenderpakketten van Ziggo. Er worden een aantal zenders vervangen en het aantal zenders in HD-kwaliteit wordt uitgebreid. Bekijk voor de volledige details het overzicht bij Ziggo.

Contact opzeggen en overstappen

Dus, nog een alles op een rij. Controleer goed of een tariefwijziging voor jou van toepassing is. Is dat zo, dan ben je vrij om over te stappen naar een andere internet provider. Vind je het allemaal wat onduidelijk? Roos helpt je graag op weg naar de beste internet abonnement voor jouw situatie.

Benieuwd naar het vervolg? Roos houdt je op de hoogte!

Roos deelt wekelijks echte ervaringen met overstappen, energieleveranciers, mobieltjes, en nog veel meer. Door kennis te delen kunnen we namelijk van elkaar leren.
Vul je e-mailadres in en ontvang handige informatie, waar je echt wat aan hebt!